вторник, 24 септември 2013 г.

Да се освободиш от Петте Източника на Страдание - Изкуството да живееш



В следващата Йога сутра, Патанджали красиво анализира напълно разцъфналото състояние на съзнанието. 




"Klesha karmavipakashayairaparamrushtaha purushavishesha ëshwaraha"

klesha = нещастие; karma = действие; vipaka = плодове от действие; ashayaihi = впечатления; aparamrushtaha = недокоснат; purusha visheshaha = тази специална същност; ëshwaraha = Бог.

"
Бог е тази специална същност, която е освободена от нещастие, действие, плодове от действие, впечатления и е недокосната от събитията.”

Това ядро на съзнанието е освободено от петте причини за страданието.

Кои са причините за страданието?

Едната от тях е невежеството или avidya. Когато съзнанието ти е изпълнено с невежество, тогава то е неспокойно и това води до нещастие, страдание. Нещастието се дължи на невежество. Невежеството придава важност на нещо, което е незначително. Невежество е да мислиш, че нещо, което се променя е постоянно или да си представяш, че нещо носи радост, когато то всъщност не носи радост. Точно както когато някой направи коментар за теб. Това е само някаква дума, излязла от устата на някого и изчезнала веднага. Но ако мислиш, че това е нещо постоянно и го държиш в ума си, това е невежество. Коментарът на някого е като бързо преминаваща вълна от мисъл или енергия, която е дошла и си е отишла. Хората нямат същото мнение дори и малко по- късно. Но ти го държиш в ума си “Това е мнението, което този и онзи имат за мен през цялото време”, което не е вярно. 

 Концепцията “Аз, аз, моето, моето” ти носи нещастие

Какво мислят хората за мен? Какво аз искам от тях? Как да се възползвам от тях? Те мислят ли, че съм добър или лош? Всички тези неща за “мен, мен, мен, аз, аз” се наричат asmita. Това е втората причина за нещастието. Да не се чувстваш едно със съществуването и да имаш отделна самоличност “Аз съм различен от всеки друг”. Тази asmita те погубва. Това е причината за твоето страдание.   
Третата причина е raga или силен копнеж за нещо, четвъртата е dwersha, която означава омраза, ненавист, а петата е abhinivesha или страх. Това са източниците или причините за нещастието.
Това съзнание, което е дълбоко вътре в теб е лишено от тези пет фактора. Въпреки че външно ти си нещастен, ти копнееш за нещо. Ако ти наистина стигнеш до ядрото на съществуването си, ти си свободен от нещастието си. Може да мразиш някого външно, но в центъра на съществуването ти няма омраза. Страх има само на повърхността. Невежеството е само отвън, но когато се докоснеш до сърцевината на съществуването си, там няма страх. Няма невежество. Няма “ти”.
Когато тези пет kleshas са премахнати дори и от външното тяло, тогава това, което е в центъра става толкова ясно, видимо. Господството в теб разцъфтява. Богът в теб се проявява. Така че Бог, е тази purusha , това Същество, което е свободно от тези пет kleshas, срадание или нещастие. Той е свободен и от четирите типа Карма.